Harjoittelu

Soittotunneilta saat soittoläksyjä. Harjoittele niitä joka päivä. Voit soittaa esim. kappaleen kolme kertaa läpi peräkkäin. Kun kerta kerralta yrität parantaa suoritusta, huomaat kuinka nopeasti opit! Harjoitteleva oppilas oppii ja innostuu lisää. Hän saa sopivan usein uusia kappaleita, koska vanhat kappaleet valmistuvat tasaista tahtia. Jos ei harjoittele, kappaleet jäävät pyörimään samaa rataa ja alkavat kyllästyttää jo ennen kuin tulevat valmiiksi.

Muista kertoa omista toiveistasi rohkeasti opettajallesi, niin löydätte yhdessä ohjelmistoa, jota oikeasti haluat soittaa. Kerro myös, jos on kappaleita, joista et pidä. On toki viisasta tutustua monenlaiseen ohjelmistoon, mutta opettajasi on helpompi innostaa sinua, kun hän tietää, minkälaisia toiveita sinulla on. Soittotaito on kovan työn tulos. Kun iloitsee työstä, ei edes huomaa työskennelleensä. Sitä vain virkistyy! (”Tee työtäs laulellen!”)

Esiintyminen

Kun opettelet soitto- ja laulutaitoa, opettele myös jakamaan se lahjana toisille. On hienoa ja tärkeää, että voit palvella toisia lahjallasi. On paljon tilanteita, joissa tarvitaan yhteistä ohjelmaa. Ole silloin valmiina. Olet saanut lahjan, jota ei pidä piilottaa! Ja muista, ettei kukaan ole täydellinen. Silloin epäonnistumistakaan ei tarvitse pelätä. Tärkeämpää on yhteinen ilo, kuin täydellinen onnistuminen. Esitä sellaista, jonka varmasti jo osaat. Silloin et myöskään jännitä niin paljon ja onnistut paremmin. Kristillinen musiikkikoulu järjestää esiintymisiä seurakunnissa ja kouluissa sekä myös ihan omia konsertteja ja tilaisuuksia. Jokaisen oppilaan tulisi esiintyä vähintään kerran lukukaudessa. Jos esiintyminen pelottaa, sitä voi harjoitella opettajan järjestämillä ryhmätunneilla, joissa toisille soittaminen on turvallista ja kodikasta.

Musiikkiharrastus on ...

Soitto/lauluharrastus on… ilo, hieno taito ja uusi kanava, jolla voit toteuttaa itseäsi! Kun tulee tilanteita, jolloin ei ole mitään tekemistä, aina voi mennä soittamaan tai laulamaan. Voit myös tehdä sitä yhdessä kavereiden kanssa.

Muista aina ottaa tunneille mukaasi läksyvihkot ja nuotit. Se on etenemisen kannalta tärkeää. Saat silloin parhaan hyödyn oppitunneista. Läksyvihkoon opettajasi merkitsee aina sen viikon läksyt ja mahdolliset viestit vanhemmille. Siitä löytyy myös myöhemmin koko harjoittelemasi ohjelmisto, joka pitää ilmoittaa tutkintosuoritusta varten. Siksi on tärkeää, että myös säilytät vanhat läksyvihkot.

Musiikin perusteet (MuPe)

Teoriaopinnot sisältyvät lukukausimaksuun ja kuuluvat kiinteästi musiikkikoulun opiskeluun. Ilmoittaudu teoriaryhmään tasosta 1 alkaen. Jokainen tasokurssi kestää vuoden. Jos olet valmiiksi jo pitkällä soitossa, voit ilmoittautua tasolle 1 ja 2 samalla kertaa. Tunnit ovat peräkkäin (2×45′).
Taso 3 kannattaa opiskella erikseen, koska se on jo vaikeampi ja tunnit kestävät 90 minuuttia. Samoin yleinen musiikkitieto on 90 min viikossa, joten omista sille oma lukuvuosi. Teoriatunneilla opit nuotinluku- ja kirjoitustaitoa, joita tarvitset välttämättä pääinstrumenttisi opiskelussa. Ne ovat musiikin osaamisen perusta.

Jos ihan oikeasti haluaa oppia taitavaksi muusikoksi, se ei onnistu ilman musiikin teorioiden tuomia taitoja. Teorian opiskelu kannattaa aloittaa 10-vuotiaana, jolloin jaksaa jo hyvin keskittyä tunneilla. Sitä nuorempien kannattaa ensin keskittyä soittotaidon hiomiseen. Teoriasta on paras hyöty silloin, kun saman tason suoritus pääinstrumentissa alkaa häämöttää. Silloin opittavat teoriatiedot soveltuvat parhaiten käytännön soittamiseen. Musiikkikoulussamme on myös mahdollista opiskella pelkkää teoriaa erillistä teoriamaksua vastaan.

Tutkintolinjat

Musiikkikoulun opetus noudattaa lakisääteistä taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän mukaista opetussuunnitelmaa. Musiikkikoulutason tutkinnot sisältävät 1-, 2- ja 3-tasot sekä pääinstrumentissa että musiikin perusteissa (teoria ja säveltapailu) ja lisäksi Yleisen musiikkitiedon peruskurssin.

Pääinstrumentin tutkintojen arvostelussa noudatetaan seuraavia arvosteluasteikkoja:

Perustaso 1: suoritettu – uusittava

Turvallista suorittamista ilman numeroita; tämän suoritettuasi saat oikeuden pidempiin soittotunteihin (45′)

Perustaso 2: 1 (hyväksytty), 2 (tyydyttävä), 3 (hyvä), 4 (kiitettävä), 5 (erinomainen)

Vähän enemmän ”tsemppiä” ja taidot karttuvat

Perustaso 3: 1-5 (hyväksytty), 6-10 (tyydyttävä), 11-15 (hyvä), 16-20 (kiitettävä), 21-25 (erinomainen)

Olet saavuttanut jo ihailtavan taidon, suorituksesi toimii ponnahduslautana musiikkiopistotason opintoihin.

Tutkintoihin vaaditaan aina tietty määrä asteikkoja, kolmisointuja ja kadensseja, sekä prima vista eli nuotinluvun taidonnäyte. Ne on mahdollista suorittaa erillisenä osiona, jos se auttaa etenemistä. Musiikkikoulutason suorittamiseen on varattu 10 vuotta aikaa. Lisää aikaa voi anoa rehtorilta vuodeksi kerrallaan.

Yhteissoitto

Yhteissoitto on tärkeä osa musiikkia, ja se vasta onkin hauskaa! Silloin tuntuu, ettei kukaan jännitä, tai ainakin jännityksen voi jakaa yhdessä. Kerro myös opettajallesi, jos haluat yhteissoittoa ja/tai sinulla on joku soittokaveri, jonka kanssa voisit harjoitella yhteisen kappaleen. Pyrimme siihen, että joka vuosi musiikkikoulussa olisi orkesteriperiodi, jolloin kaikki orkesterisoittajat pääsevät mukaan yhteissoittoon. Yhteissoitto on ainoa tapa kehittää kykyä kuunnella toisia soittajia samalla kun itse soittaa. Siksi se on tärkeä osa musiikkikoulun opiskeluohjelmaa.

Musiikkikoulumme opetussuunnitelmaan on merkitty yhteismusisointi kaikille oppilaille. Osalla yhteismusisointia tulee luonnostaan säestäjän kanssa, mutta osalle instrumenteista on haastavampaa löytää väylä toteuttaa tätä innostavaa osuutta opetussuunnitelmasta.

Tästäkin syystä musiikkikoulu järjestää vuosittain yhteismusisointiproduktion, johon voit osallistua opiskelemallasi instrumentilla.

Tervetuloa nauttimaan yhteisestä musisoinnista!